Oppstart av Romsåsprosjektet

Brief

Bydel Grorud har valgt ut Romsås som et pilotområde for helhetlig områderettet arbeid. Formålet er at Romsås skal bli et enda mer attraktivt sted å bo. For å oppnå dette må omdømmet endres. Romsås er en drabantby, og mange har delvis korrekte forestillinger om sosiale utfordringer på Romsås. Bydelen har gjennomført en del tiltak, og flere tiltak er i igangsettelsesfasen. Det prosjektet Kunsthøgskolen skal ha utgjør i første omgang kun en liten del av et større prosjekt.

Våre forventninger til dette prosjektet knytter seg til å få noe mer innsikt i aktuelle problemstillinger og en synliggjøring av resultat. Samtidig er det viktig at dette er et månedsprosjekt, og at en i denne perioden kun vil få svært begrenset innsikt i problemstillinger som er komplekse og utfordrende. Vi håper at studenter og lærere tar hensyn til både mulige informanter og beboere på Romsås, og de ansatte i bydelen.

Prosess

Den første uken skulle gi oss nok informasjon og verktøy til å stå på egne ben. Vi ble introdusert for teori og teknikker som skulle hjelpe oss videre i prosjektet. Vi introdusert for temaer som metadesign, kulturell mangfolk, ecological diversity, re-search, etichs og languaging. Videre fikk vi gruppevis prøve ut teknikker som storytelling, diversity card og flow writing.

Mandag
Introduksjonsrunde av deltakere før lunsj. Etter lunsj hadde vi første utflukt til Romsås.

Tirsdag
Workshop gruppevis. Vi bearbeidet inntrykkene i fra Romsås fra utflukten dagen før. Mette gav oss brief fra kommunen. Dorthe snakket om «Culturel Diversity». Videre ble temaet «Ecological diversity» presentert.

Onsdag
Introduksjon av metadesign av Anette og Mathilda. Workshop gruppevis. Introduksjon av design (re)search methods.
Brainstorming workshop. Discussion with Theo and Maziar around research ethics – setting the “rules of the game” for field research and ways of documenting.

Torsdag
Foredrag om «Languaging» av Anette. Workshop. Flow rwriting. Lage «diversity card». Utflukt til Romsås på slutten av dagen.

Fredag
Foreberedelse av presentasjon. Hver gruppe presentererte sitt konsept.

Svar på brief
Et godt førsteinntrykk er essensielt for å fremstå som attraktiv. For å komme til Romsås, tar mange T-banen. Når man går av banen, fortsetter turen videre i en mørk grottetunnel som ender i tre heiser. Heisturen er kald og lang, og når man går av i 2. etasje befinner man seg i Romsås Senter. Romsås Senter er et lite attraktivt senter, med gitter og stengte lokaler. Dette er vårt første møte med Romsås. Og det var ikke et spesielt godt førsteinntrykk.

Dette ønsket vi å gjøre noe med. Etter litt research fikk vi vite at det noen akritektstudenter skal jobbe med forbedring av T-banen, og senteret er et kapittel for seg selv. Heisene derimot tårnet frem som et avgrenset og overkommelig område å jobbe med, tatt tid og midler i betraktning. Ved å forvandle den kalde og kjedelige heisturen til en positiv opplevelse, håper vi å kunne svare på briefen. Vi ønsker med heisprosjektet å sette fokus på førsteinntrykket til Romsås, og håper at det vil ha konsekvenser for omdømmet i andre rekke.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s