Ballonger

Introduksjon

Torsdag 29. oktober satte vi et mini-stunt til livs. Tre hundre ballonger ble blåst opp og dyttet inn i heisen på Romsås Senter. Vi ante ikke hva som ville skje, og hva resultatet kom til å bli, men håpet at det ville være nytteverdig. Hovedhensikten med prosjektet var å skape en fargerik forstyrrelse i folks hverdag.

Konsept

Heisene på Romsås Senter er lik heiser flest; kalde stålvegger, grell belysning og tar aaaalt for lang tid. Heisene har en ganske sentral rolle på Romsås da de er det første man møter etter å ha gått av T-banen og har bevegd seg oppover undergrunnstasjonen. De er bindeleddet mellom Romsås på overflaten og Romsås under jorda. Vi ønsket med dette prosjektet å forvandle noe trist og traurig til noe fragerikt og lystig. Og hva er vel mer fargerikt og lystig enn ballonger?

Fremgang

Vi bestilte ballonger og helium på tank og satte i gang med å blåse opp ballonger. Mens vi drev på var det tydelig at ballongene appelerte sterkt til barn i alderen 4-12. Storøyde glante de mot oss og lurte på hva vi skulle med dem. Da vi hadde blåst opp alle ballongene og skulle flytte dem over i heisen kom det glade små hjelpere fra alle kanter. Som belønning skulle de få en ballong, med beskjeden om at de måtte gå opp i 2. etasje. Da heisen var fullstappet av ballonger, en fotograf og en prosjektgruppedeltaker bar det straks opp i 2. etasje, før vi fikk tatt turen ned til undergrunnen. Ivrige barn stod nemlig og trippet for å få komme inn i ballongheisen. De stormet inn, flakset rundt og plukket med seg de ballongene dem fikk tak i. Etter noe overtaling fikk vi dem med ned til undergrunnen – som nesten var tom for folk. Vi ble fortalt at på det tidspunktet skulle det vrimle av folk. Barna og ballongene ville opp igjen. Det ble som dem ville. Heisen ble forlatt med noen sprekte ballonger, og barna forlot Romsås Senter glade med en ballong i været.

Hva fikk vi ut av ballongprosjektet?

Endring av fokus: Etter å ha jobbet med ballongprosjektet innsåg vi at det var førstinntrykket til Romsås vi ville jobbe med, og ikke omdømmet. Ved å forbedre førsteinntrykket vil kanskje en bedring av omdømmet bli en naturlig konsekvens. Dessuten er det lettere å ta tak i førsteinntrykket enn omdømmet. Omdømmet er mer vandrende og vanskelig å gripe fatt i og ikke minst påvirke.

Vi kan ikke styre brukerens respondering: Naive som vi var såg vi for oss ta ballongene kom til å være lengre i heisen, og at flere barn OG voksne kunne få oppleve denne vakre og absurde settingen. Men faktum var at barna gikk bananas og kuppet hele opplegget. Erfaringen er at når vi åpner opp for brukerinvolvering, åpner vi samtidig opp for at prosjektet kan dra i helt andre retninger enn det vi såg for oss. Hvordan brukeren responderer kan være vanskelig å forutsi.

Positivt for gruppesamarbeidet: Etter å ha sittet og grublet og diskutert opp og ned i mente, tror jeg de fleste gruppemedlemmene synest det var godt å endelig gjøre noe. Og dette var et prosjekt vi kunne gjøre sammen.

Kontakt med befolkningen: folk lurte på hva vi skulle med alle disse ballongene og hvem vi var. Vi kom i kontakt på en veldig uformell og inndirekte måte.

Lokasjon til sluttprosjekt: Etter ballongprosjektet bestemte vi oss for at vi ville jobbe videre med heisene, og se hva vi kunne gjøre med dem, og utvikle tre gode konsept for hver av heisene.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s